måndag 11 april 2011


Imorse somnade min farmor in, 90 år gammal.
I boken Nattljus Av: Charles R. Swindoll finns två bibelcitat som jag tycker passar in på min farmor just dessa dagar. Den 10 och 11.4.

"Du skall välja livet så att du får leva."
5mos. 30:19

"Ett gott lynne ger ständig fest."
ORDS. 15:15

Under 11.4 står också såhär:
"Salomo skriver att ett glatt hjärta är en ständig fest och han har rätt. Jag har funnit att glädje sprider sig snabbt och innan du vet ordet av har andra tagit del av den. Så välj då glädje! ... Och vad smittsamt ett spontant skratt är! Alla önskar att få ta del av det. Så var glad!

Detta beskriver så bra hur min farmor var. Många skratt fick vi varje gång vi träffades, mellan vi också diskuterade sorg och allvarliga saker. Farmors fantastiska spontana sånger. Hon sjöng och hon sjöng spontant där hon var för dom som var där. De senaste åren har hon inte sett att läsa, lösa korsord, virka eller måla, men hennes sånger och glada humör har vi fått njuta av.
Farmor och farfar har betytt mycket för mig i mitt liv och det är med stor sorg jag tar farväl. Dom betydde allt för varann och familj och släkt betydde allt för dem och det har vi verkligen fått bekräftat om och om igen.
Nu är smärtan borta och hon har fått ro,
återförenade.

Barndomens somrar betyder för mig villan hos fammo och faffa, där var vi alla kusiner. Busade, skrattade och njöt av godsaker farmor gjort. Farmor där i potatis eller grönsaksland, farfar i sin stol på verandan, inne i villan eller på kökssoffan, när han inte jobbade i skogen eller gick med lien nånstans och röjde. Barndomens njutningsfulla somrar med hela släkten samlad.

Farmor och farfar hade båda ett annat gemensamt intresse och det var blommor. Det blommade alltid hos farmor och farfar, både ute och inne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar