söndag 9 januari 2011

Tankar en bit in på det nya året


Jag, fångad av min dotter, när jag full av förundran tänker på det nya året. Funderar på det år som gått och de förändringar som skett under året. Kanske man borde sätta mer till pappers, mera tankar och funderingar som dyker upp när man tänker. Hjärnan skulle bli lättare att bära och tankarna mera lättsorterade. Kanske man borde sätta sig ner en dag och fundera över detta, sålla i tankarna och de kommande målen. Eller skall man bara flyta med, flyta med och låta saker komma och gå och bli som de blir. Händelser, tillställningar och andra evenemang och hobbies. Att tänka över och planera, ett nytt år med många nya händelser. Förut var jag ett kontrollfreak, tacksam är jag över att jag nu åtminstone kan säga att jag är mera avslappnad. Jag njuter av livet, har ett jobb som jag gillar samtidigt som flickornas vardag och hobbies och kompisar förgyller. Jag kan sitta och njuta av en kopp varm glögg eller en kopp svart kaffe och läsa en bok eller bara fundera. Jag planerar inte så mycket, funderar hur det var för något år sedan. Jag var fullbokad flera veckor i förväg, almanackan var fulltecknad och alla dagar blev planerade i förväg. Vad som skulle med, vilka kläder som skulle på och vilken tid vi måste äta för att bli klar till denna tid och vilken tid jag då måste börja med maten. Vilken tid vi sen måste avlägsna oss från detta ställe för att hinna äta något innan nästa aktivitet eller nästa besök hos någon av alla dessa bekanta eller någon aktivitet.

Ser tillbaka på detta år och ser att mina måsten har varit och är så mycket färre. Jag hann inte plocka i diskmaskinen, men vadå vi är ju i alla fall friska. Ser tillbaka och njuter av att idag ha den tillvaro jag alltid strävat efter, en tillvaro av balans som jag trodde mig ha. Idag kan jag med gott samvete säga att jag har den tillvaron. Äldsta flickan har sina hobbies och båda har de kompisar här ibland men mellan dessa dagar finns också dagar av ledighet. Dagar när jag kommer hem till mellanmålet istället för middagen, dagar då jag hinner med så mycket så dagarna inte alls känns korta utan alldeles lagom.

Min självbiografi har inte blivit påfylld något på sistone och jag undrar när jag skall ta tag i den, men jag skriver endast på egen hand nu så det ligger inget måste över det. Jag har tagit en paus med målarkursen och målar nu på egen hand, när det passar mig. På söndagarna, då hittar man mig i Betesda, det är en njutning då får själen sitt och jag är tankad inför en ny vecka. Veckan börjar med söndagsmötet, då tankar jag och får tankar att fundera på för den kommande veckan. Ibland berör predikan en så man har meningar och tankar att fundera vidare på hemma.

Många tankar rör sig i huvudet inför det nya året. En del tankar är jag inte ännu beredd att skriva ner här, en del bara mal och mal i huvudet och man kommer ingen vart. Att läsa en bok av Lucado är då avkoppling för hjärnan, det för tankarna till andra saker som man behöver tänka igenom men som är lätta att ta till sig. Tankar som nödvändigtvis inte behöver vara rätt eller fel. Men med tankar som är avgörande som på något sätt påverkar en själv och man inte kommer framåt i dem. Flyter man då på, eller tar man tag i och fäller sitt avgörande? Tankar som mal och man inte kan bestämma sig, inte är det lätt och kan räta upp en ibland. Beslut som för andra kanske kan tyckas små, men för en själv inte är det.

Nu skall jag avsluta mina filosofiska tankar och istället ägna mig åt min mugg med glögg. Uppvärmd glögg som lämnade i kastrullen igår, hoppas det trots detta smakar. Det nya året fortsätter framåt och tankarna med det. Fåse, vilka förändringar som sker under detta nya år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar