lördag 11 april 2009

Dikter, egna och andras

Tidig gryning

Några sista stjärnor lysa matt.
Jag ser dem ur mitt fönster.
Himlen är blek, man anar knappast dagen som börjar i fjärran.
Det vilar en tystnad utbredd över sjön,
det ligger en viskning på lur mellan träden,
min gamla trädgård lyssnar halvförstrött till nattens andetag,
som susa över vägen.

Dikten ovan är från diktsamlingen Dikter som utkom 1916Edith Irene Södergran finlandssvensk poet. (1892-1923)Mer information om Edith finns hos Wikipedia.’

mars 15
Något jag fick på mail...

Lycka gör dig Söt,
Utmaningar gör dig Stark,
Sorger gör dig Human,
Misslyckanden gör dig Ödmjuk,
Framgång gör att du Strålar,
...men endast VÄNNER får dig att hålla ut!


Somliga människors ögon
Ser på mig Utan att se.
Då undrar jag om jag finns

-Andra har ögon
som bryr sig om,
ögon som ser.

Då vet jag Att jag finns.
Då tror jag
Att det är bra.

Ur Sitta still och tänka efter, Dikter av Kaj Beckman


Egen dikt...


Utbrändhet:

Hjärtklappningar,
svettningar,
frossa,
tunnelseende,
att lämna i en tankevärd,
att bara orka det absolut nödvändigaste,
med gråten i halsen,
det bränner i hjärtat,
barnen betyder allt,
kommer man att orka?
Orka ge allt man vill?

Att komma igen,
att glöda igen,
att ta sig upp,
att tänka,
att se,
att acceptera,
att förändra,
att gå vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar