onsdag 29 december 2010

Några fullspäckade dagar


Idag for Amanda med pappa på ärenden ganska tidigt, Linnea ville stanna hemma med mig. Vi myste länge med kaffe, lite choklad och gott. Sen började Linnea mitt i allt städa marsvinsburen, jag hjälpte henne lite men hon är så duktig och gör skinande rent. Så damsög jag hu8set och Linnea spelade lite dator. På eftermiddagen for vi med mommo till stan, så fick Linnea välja en ny halare, mössa samt handskar. I bilen hem hade jag en mycket lycklig Linnea.

När vi kom hem hann vi bara kasta i oss nå mat och så for vi och simmade hela familjen + Amanda och Linneas en kompis. Denna gång blev det Vasa simhall, hade tänkt Vörå men där va de stängt nu i mellandagarna. Efter vi simmat åt vi glass och mackor och så for vi hem.
En härlig dag!

27-28 har vi haft J-A i Åbo, han har hjälpt barnens faster med familj att packa och köra upp grejerna till Österbotten.
Barnen och jag tillbringade måndagen på REA i Stenhaga, Lindex, Kapp Ahl och Citymarket bjöd på mycket. Vi köpte kläder åt flickorna, en del presenter samt en ny kamera. Min gamla vill inte mera.

På tisdag började vi dagen redan efter morgonmål med kompisar. Amanda hade en kompis och Linnea en. JAg gjorde lunch åt oss alla, tycker det är kul när jag och flickorna är ensamma med kompisar över lunch. Klockan 18 for vi på jul och släktkaffe till min systers familj. Halv åtta var ekipaget från Åbo framme i Kuni och vi for till "ny huuse". Vi hjälpte lite att packa kur, eller flickorna bar. Själv organiserade jag mest lådor inne i huset.

Nu tänkte jag rekommendera lite bra barnböcker vi läst på sistone. Denna första fick Linnea av tomten och vi läste den ikväll. En bra bok för alla små killar och tjejer.
"Piratskeppet på skattjakt" Från REBUS En bok med 3D bilder vilket gör den extra kul.

"God jul Nicke Nyfiken" Av: Margret & H.A. Rey. En kul bok, i mitt tycke lite lite text.

"NYA BARN PSALMBOKEN" Från LIBRIS. Denna fick Amanda i julklapp och enligt mig är denna nya utgåva helt perfekt.

"Barnens gåtbok" Sammanställd av Gertrud Widerberg, illustrerad av: Tord Nygren. Denna älskar Amanda och går och förhör hela släkten på gåtor. En riktigt kul bok för gåttörstande barn.

"Sagor, hyss & äventyr" Av: Astrid Lindgren. I denna ryms även lite ovanligare Astrid Lindgren sagor med och det är ju kul.

"Trollskogen-Trollungarna följer ett spår" Av: Sissel Boe & Peter Madsen. I mitt tycke en riktigt bra och spännande bok för en 5 eller 7 åring. Även mysig som vuxen att läsa för barnen.

"Lysande havsboken" Boken som lyser i mörkret Från: rabén&sjögren. En bok som gillas av barnen här hemma och på jobb.

Själv läser jag just nu:
JUNIA, senaste numret samt "Men vi knullar ju ändå inte" Av: Ann Söderlund


Avslutar med en bild på min vackra ljusstake som jag fick av min man i julklapp:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar